Catering (restaurante, baruri, cantine)
Foarte des, intreprinderile includ unitati de alimentatie publica precum: bar, cafenea, cantina, bucatarie, camera de depozitare. Exista o relatie foarte strinsa intre aceste unitati structurale interne in ceea ce priveste alimentele si bunurile. De exemplu, camera de depozitare, ce primeste bunurile de la furnizori, le poate transmite barului sau cantinei pentru a fi vindute ulterior sau pot fi transferate catre de departamentele de productie (bucatarii) pentru productia de mese; bucatariile, la rindul lor, produc mincaruri si alte produse alimentare si le transmit catre bar si cantina.
Circulatia marfurilor si a mincarurilor gata preparate poate fi inregistrata folosind urmatorul tip de document:
a) Primirea alimentelor de la furnizori la bucatarie
b) Mutarea bunurilor in bucatarie cu modificarea cardului
c) Mutarea produselor intre bucatarii
d) Iesirea produselor finalizate din bucatarie
e) Transferul produselor finalizate dintr-o bucatarie in alta
1.Primirea alimentelor de la furnizori la bucatarie
Acest document este similar cu documentul de primire a marfurilor intr-un magazin, unica diferenta fiind: pretul de vinzare - pentru bucatarie nu este indicat, deoarece bucataria gestioneaza alimentele la cost dar nu la pretul de vinzare.
Achizitionarea produselor poate fi facuta atit de la furnizori ce sunt platitori de TVA, cit si de la persoane fizice.
2.Mutarea bunurilor in bucatarie cu modificarea cardului
In partea de sus a documentului se arata bucataria care va primi alimentele si magazinul care va preda bunurile, precum seria si numarul documentului primar.
In partea de jos, se selecteaza cardul de produse - in magazin, cardul de produse alimentare - in bucatarie, cantitatea de bunuri in unitati naturale, cantitatea de produse alimnetare in kg, valoarea achizitiei cu TVA inclus, pretul expeditorului per unitate si pretul destinatarului. Suma vinzarilor expeditorului, suma destinatarului, suprataxa si procentul suprataxei expeditorului sunt determinate automat.
3.Mutare alimentelor si a produselor prefabricate intre bucatarii
In timpul productiei de mincaruri si alte produse este necesar de facut transferul alimentelor dintr-o bucatarie in alta. In acest scop este utilizat documentul "Mutarea alimentelor si produselor prefabricate intre bucatarii". In partea de sus, se selecteaza unitatile colaboratoare, iar in partea de jos produsul alimentar sau semifabricatul, cantitatea si costul unitar. Suma se calculeaza automat.
In cazul care alimentele nu au fost prelucrate nu exista nici o problema. Dar daca o bucatarie a produs un preparat prefabricat propriu si urmeaza sa fie predat altei bucatarii, unde pretul de cost este mai mare, atunci valoarea suprataxei bucatariei trebuie impartita.
Pentru a tine cont de marcajul bucatariilor (unitati de productie) se foloseste contul extrabilanetier 9217 "Marje de adaos la bucatarie", unde se vor acumula toate marjele de adaos pentru fiecare bucatarie, mincare semi preparata sau finalizata. Aceste informatii sunt utilizate pentru a oferi o imagine completa a veniturilor unitatilor de productie in rapoartele economice pe venituri si cheltuieli pentru fiecare unitate.
Valoarea marjei de profit pentru intregul volum de prefabricate este indicata in coloana "marja de profit" si este inregistrata in contul extrabilantier.
4. Iesirea produselor finalizate din bucatarie
Documentul "Iesirea produselor finalizate din bucatarie" este utilizat pentru a reflecta primirea de mincaruri finalizate si alte produse de bucatarie de catre comerciantii cu amanuntul sau in alimentatia publica (baruri, restaurante, cafenele).
In acest document se indica partile ce urmeaza sa primeasca si sa transfere produsele finalizate ale bucatariei, cantitatea si costul unui fel de mincare din bucatarie, valoarea bucatariei cu TVA inclus, pretul de vinzare al unitatii de produse finalizate a destinatarului. Se calculeaza automat sumele din bucatarie costul primar (sinecost), vinzarile destinatarului, suprataxa destinatarului, TVA-ul pe suprataxa, procentul de suprataxa si greutatea.
5. Mutarea produselor intre bucatarii
Documentul "Mutarea produselor intre bucatarii" este utilizat pentru reflectarea retragerii productiei finalizate dintr-o bucatarie si mutarea acesteia ulterior catre alte bucatarii. In partea de sus a acestui document, se introduc informatiile despre bucatariile care primesc si transfera produsele finalizate.
Utilizatorul selecteaza un produs prefabricat, introduce cantitatea, costul primar in bucataria expeditorului si costul primar in bucataria destinatarului.
6. Estimare costului primar al produselor finalizate in bucatarie
Principala activitate de rutina in contabilitatea alimentatiei publice este calculul costului primar al fiecarui fel de mincare pregatit. Cu modificari fecrevente ale preturilor pentru ingredientele primite, este de asemenea necesara stabilirea simultana a preturilor de vinzare pentru produsele finalizate, modificarea asortimentului si analizarea celor mai profitabile produse, etc. Prin urmare, calculul costului primar (sinecost) al produselor finalizate este unul dintre cele mai importante elemenete ale managementului intreprinderii.
Pentru calcularea corecta costului primar (sinecost) de productie, este necesar sa se dispuna de informatii complete cu privirea la 2 factori: cantitatea de produse pentru producerea fiecarui fel de mincare si un pret fiabil, realist al produsului in momentul in care se face estimarea pretului.
Ratele de consum alimentar sunt introduse in "Registrul de tarife", care contine informatii despre bucataria producatoare, felurile de mincarem tariful pentru un anumit numar de feluri de mincare, si direct setul de produse din caietul de retete.
Aceste reguli sunt valabile pentru o anumta perioada, care nu se poate suprapune cu o alta perioada.
Estimarea costului primar al produselor finalizate se face cu ajutorul documentului "Estimare costului primar al produselor finalizate in bucatarie", in partea superioara a caruia este indicata bucataria. In plus, este posibil sa se calculeze pretul de cost al tuturor mincarurilor produse in aceasta bucatarie, pentru care este necesar sa se selecteze elementul de meniu "Calculati costum primar al tuturor mincarurilor" sau un set specific de mincaruri, specifindu-le din cartea de referinta si selectind apoi functia "Calculati costul primar al mincarurilor selectate"
Este posibil de a primi formulare tiparite de tipul: "Fisa de costuri" "Fisa cardurilor de calcul"
Exemplu de contabilizare a cardurilor alimentare:
Interfata apliecatiei UaMenu este prevazuta pentru vinzarea produselor si bunurilor. Aplicatia UaMenu, care a fost instalata la casa de marcat, functioneaza conform principiului client - server, adica atunci cind este pornita, se conecteaza la serverul bazei de date, in cazul dat la serverul casei de marcat.
Compania UNISIM-SOFT detine tot de ce aveti nevoie pentru a va administra front office-ul (casa de marcat) fara careva probleme, cu o interfata usoara si intuitiva pentru o operare rapida si fara erori.
Dupa pornirea aplicatiei, se va deschide fereastra client cu suport pentru ecranul tactil. Functionalitatea UaMenu include, de asemenea scanere si cantare.
Marfurile pot fi scanate cu un scaner portabil sau introduse manuale: chitanta este usor de completat cu mincarurile din baza de meniu. Plata se poate face in numerar sau prin transfer bancar, inclusiv prin tichete de masa sau carduri nominale, dar se pot folosi si sistemele de plata electronica